Vad är Trial?

En kort sammanfattning av Trial är att det går ut att köra motorcykel på en hinderbana. Men givetvis går det att säga mycket mer om detta, och göra det mycket mer specifikt, vilket är precis vad vi ska göra här. Till att börja med kan man påpeka att Trial, till skillnad från den mesta motorsporten, inte främst går ut på att vara så snabb som möjlig. Det är i stället viktigast att vara skicklig på att framföra sin MC. Även om man skulle kunna tro att det är samma sak, så är det inte alltid det. Man kan se det lite grann som att Trial är motorsportens motsvarighet till slalom. Det snabbaste sättet att ta sig ner för backen i slalom är ju att helt ignorera alla portar, och bara köra rakt på. Eller som i hästhoppning, att rida på för fullt och riva vartannat hinder leder ju knappast till seger.

En tävling i Trial består av ett antal olika delsektioner, med transportsträckor emellan. Innan deltagaren kör en sektion, får hon först gå igenom den, för att bestämma bästa sätt att köra på. När man sedan kör sträckan gäller det att inte sätta i någon fot. Man blir prickad beroende på hur många gånger man gör detta; upp till tre prickar om man sätter i en fot mer än två gånger. Skulle man falla, tvingas bryta, köra utanför banan får man så fem prickar. Efter varje sektion räknas endast det fel som ger flest antal prickar. Om man helt missar en sektion får man 20 prickar, vilket i praktiken gör det omöjligt att vinna, såtillvida inte alla deltagare gör detsamma. De läggs alltså inte samman. Slutvinnaren efter att alla sektioner körts är så den som har minst antal prickar, inte den som kört runt snabbast.

Trial är en mycket utmanande, teknisk och tuff motorcykelsport – det är därför vi älskar den. I huvudsak är den mest populär i Storbritannien och Spanien. Det finns dock flera Svenska klubbar som sysslar med Trial, och 1980 blev till och med en Svensk, Ulf Karlsson, världsmästare. För den som vill prova på finns ingen åldersgräns för att delta, men dock olika klasser, beroende på skicklighet.